EMUTE-MUSIIKKITEKNOLOGIASIVUSTO
Emute

5. Oman musiikin julkaiseminen

Kirjoittanut Arto Ruotsala | 17.03.2014

Oman musiikin julkaiseminen on varmasti jokaisen artistin ja muusikon yksi tavoite. Nykyään omakustanteista musiikkia julkaistaan paljon ja suurin osa musiikista julkaistaankin vain digitaalisessa muodossa. Tässä artikkelissa käsittelemme, miten omaa musiikkia kannattaa julkaista ja minkälaisia kustannuksia siitä seuraa.

KUVA STUDIOSTA, BÄNDISTÄ, SOITTAJASTA TMS

Kuvittelemassamme tilanteessa yhtye on äänittänyt ensimmäisen demonsa, jonka haluaa nyt julkaista. Äänite on CD-muodossa ja valmis kansigrafiikoita myöden. Äänitys, miksaus ja masterointi on maksanut ammattistudiossa 2000 euroa. Seuraavissa esimerkeissä käsittelemme muutamia erilaisia julkaisutapoja.

1) Fyysisen levyn julkaisu omakustanteena

Artisti voi julkaista musiikkinsa itse omakustanteena, jolloin hän itse vastaa myynnistä ja markkinoinnista. 500 levyn painatus grafiikoineen tulee maksamaan noin 2 euroa levy, jolloin tästä koituu 1000 euron painatusmaksut. EP:n/demon hinta on 5e/levy. Levyä myydään ystäville ja faneille, sekä keikkojen jälkeen omatoimisesti. Jos yhtye onnistuu saamaan levylle jakelijan, on levyä mahdollista saada myyntiin myös levy-kauppoihin, mutta ilman levy-yhtiötä se on haastavaa. Satunnaiset yksittäiset levy-kaupat saattavat ottaa levysi myyntiin ilman jakelijasopimusta. Markkinointiin yhtye panostaa 200 euroa Facebookissa, mikä tuo lisää huomiota ja uusia faneja. Demoa lähetetään myös radioihin, levy-yhtiöihin ja musiikkilehtien demoarvioihin.

2) Digitaalinen julkaisu omakustanteena

Yhtye päättää ettei aio painattaa levyjä vaan julkaisee demonsa verkossa. Näin ollen säästöä tulee levyjen painatuskuluissa ja mahdollisissa levyn lähettämiseen liittyvissä postikuluissa. Yhtye haluaa kuitenkin musiikkinsa myyntiin iTunesiin ja kuunneltavaksi Spotify-palveluun, joten heidän on tehtävä sopimus julkaisijan kanssa. Julkaisija ottaa aloitusmaksun lisäksi 7% jokaisesta myydystä kappaleesta, mutta toimittaa musiikin myytäväksi iTunes, Spotify ja Amazon -palveluihin. Artisti saa maksun Paypal -palvelun kautta, joka lopulta toimittaa maksun artistin pankkitilille. Artisti ei kuitenkaan voi myydä levyjään esim. keikkojen yhteydessä, mutta markkinointiin jää käytettäväksi suurempi osuus.

Levyn saa myyntiin Suomessa esimerkiksi Record Union (http://www.recordunion.com) tai CD baby -palvelun kautta (http://www.cdbaby.com).

LEVY-YHTIÖIDEN LOGOJA (UNIVERSAL MUSIC, WARNER MUSIC, SONY MUSIC)

3) Julkaisu levy-yhtiön kautta

Levy-yhtiösopimukset vaihtelevat, mutta artistille tällainen sopimus tuo yleensä enemmän näkyvyyttä, mikä on hyvä pidemmällä tähtäimellä. Levy-yhtiö vastaa yleensä studio-, painatus- ja markkinointikuluista, mutta ottaa tietenkin oman osuutensa levymyynnistä. Levy-yhtiöiden alaisuudessa olevat artistit saavat yleensä myös jakelijan ja keikkamyyjän, mikä mahdollistaa suuremman myyntivolyymin ja aktiivisemman keikkailun. Musiikki päätyy myyntiin yleensä sekä fyysisenä levynä että digitaalisena julkaisuna. Tavallisesti levy-yhtiöiden artisteja noteerataan mediassa enemmän (levy-arvostelut, radiohaastattelut). Sopimus saattaa tuoda artistille lisää uskottavuutta. Monet levy-yhtiöt odottavat kuitenkin artistien olevan aktiivisia ja 'täysin valmiita', tai omaavan jo suuren fanijoukon esim. sosiaalisessa mediassa ennen sopimuksen tekemistä.

Katso myös