EMUTE-MUSIIKKITEKNOLOGIASIVUSTO
Emute

Pro Tools - Audion editoiminen

Kirjoittanut Mikko Myllykoski | 03.01.2015

Audion editoiminen on yksi Pro Toolsin tehokkaimmista ominaisuuksista. Pro Toolsissa on useita eri toimintamoodeja, -tiloja ja editointityökaluja audion editoimiseen. Voit editoida audiota yksi tai useampi raita kerrallaan. Tässä artikkelissa esitellään audion editoinnin keskeiset työkalut, toimintatilat ja moodit. Lue tämä luku ennen lukua 'Pro Tools - MIDI editointi', koska monet toiminnot (kuten zoomaus) toimivat yhtälailla MIDIn editoimisessa.

Pro Tools - Audion editoiminen
Lue lisää »

Pro Tools - Äänittäminen

Kirjoittanut Mikko Myllykoski | 03.01.2015

Pro Toolsilla äänittäminen helpottuu merkittävästi, kun osaa valmistella session oikealla tapaa äänitystä varten ja hyödyntää näppäinkomentoja tehokkaasti. Tässä artikkelissa käsitellään keskeisiä audion ja MIDI-datan äänittämisen tekniikoita.

Pro Tools - Äänittäminen
Lue lisää »

Cubase 7.5 - Käyttöliittymä

Kirjoittanut Panu Siik | 13.10.2014

Cubasen käyttöliittymä on isolta osin muokattavaksi juuri sellaiseksi kuin itse haluat. Tarjolla on todella huima määrä toimintoja pieneen tilaan mahdutettuna. Siksi onkin tärkeää käydä tärkeimmät niistä läpi, jotta löydät helposti mitä tarvitset. Tässä kappaleessa käydään läpi työkalupalkki, projekti-näkymä, Inspector, uusi mikseri ja muut käytön aloittamisen kannalta tärkeät työalueet.

Cubase 7.5 - Käyttöliittymä
Lue lisää »

Reason, Subtractor

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 01.09.2014

Subtractor on Reasonin syntetisaattoreista yksinkertaisin ja perinteisin. Sen nimi juontaa juurensa termistä "subtractive", joka äänisynteesissä tarkoittaa taajuuksien suodattamista äänestä sen muokkaamiseksi. Subtractorissa on kaksi oskillaattoria, joissa molemmissa on 32 erilaista aaltomuotoa. Äänen muokkaamiseen laitteesta löytyy myös muun muassa kaksi filteriä, kaksi matalataajuusoskillaattoria (LFO), kohinageneraattori (Noise), sekä verhokäyrät (envelope) äänenvoimakkuudelle ja filterille.

Reason, Subtractor
Lue lisää »

Reason, MClass-laitteisto

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 19.08.2014

MClass laitteet olivat Reasonin varhaisversioissa tarkoitettu masterointityökaluiksi, mutta ne ovat tätä nykyä vakiinnuttaneet paikkansa perinteisinä ja yksinkertasina, mutta tehokkaina ja moniin tehtäviin soveltuvina signaaliprosessoreina Reasonin räkissä.

Reason, MClass-laitteisto
Lue lisää »

Reason, Redrum-rumpukone

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 19.08.2014

Redrum on Reasonin yksinkertainen, kymmenkanavainen rumpukone. Se kykenee toistamaan sampleja wav-, sekä aiff-muodossa. Jokaisen kanavan ääntä kyetään muokkaamaan laitteen omilla parametreillä tai reitittlämällä kanava erillisten laitteiden läpi. Redrumiin kootut rumpusetit voidaan tallentaa muistiin myöhemmin ladattaviksi.

Reason, Redrum-rumpukone
Lue lisää »

Reason, Redrum-rumpukone

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 19.08.2014

Redrum on Reasonin yksinkertainen, kymmenkanavainen rumpukone. Se kykenee toistamaan sampleja wav-, sekä aiff-muodossa. Jokaisen kanavan ääntä kyetään muokkaamaan laitteen omilla parametreillä tai reitittlämällä kanava erillisten laitteiden läpi. Redrumiin kootut rumpusetit voidaan tallentaa muistiin myöhemmin ladattaviksi.

Reason, Redrum-rumpukone
Lue lisää »

Reason, mikseri

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 12.08.2014

Mikserinäkymä muistuttaa ulkonäöltään ja toimintaperiaatteeltaan monen muun äänityöaseman miksausikkunaa. Se koostuu raitakohtaisista kanavalohkoista sekä master-lohkosta. Mikserinäkymä on Reasonissa verrattaen uusi ominaisuus, sillä se on audioraitojen tavoin lisätty ohjelmaan vasta 6-version ja Record-ohjelman integraation myötä.

Reason, mikseri
Lue lisää »

Reason, räkki

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 12.08.2014

Räkkinäkymä on Reasonin kolmesta näkymästä omalaatuisin ja samalla myös ohjelman tavaramerkki. Se tekee Reasonista uniikin, inspiroivan ja hauskan. Räkin parissa työskentely luo aidon vaikutelman ja on samalla myös erittäin havainnollista.

Reason, räkki
Lue lisää »

Reason, Audioraidat ja äänittäminen

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 11.08.2014

Reasonissa audion äänitys- sekä muokkaustyökalut ovat yksinkertaiset, mutta samalla myös tehokkaat. Aikanaan audiotyökalut sai käyttöön Reasonissa erillisen Record-sovelluksen avulla, mutta ohjelman 6-versiosta lähtien audioraidat ovat olleet MIDI-raitojen ohessa tärkeä osa Reasonia.

Reason, Audioraidat ja äänittäminen
Lue lisää »

Reason, sekvensseri

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 08.08.2014

Sekvensserinäkymä on yksi Reasonin kolmesta päänäkymästä. Se muistuttaa ulkonäöllisesti paljon muiden äänityöasemien sekvensserinäkymiä ja on myös toimintaperiaatteiltaan hyvin perinteinen.

Reason, sekvensseri
Lue lisää »

Reason, johdanto ja perusasetukset

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 07.08.2014

Reason on ruotsalaisen Propellerhead Software -yhtiön luoma MIDI- sekä audio-työasema PC:lle ja Mac:lle. Sen ensimmäinen versio julkaistiin joulukuussa vuonna 2000. Ohjelman etuja ovat luovuuteen kannustava, uniikki ja selkeä käyttöliittymä, käyttömukavuutta tukeva miellyttävä graafinen ulkoasu sekä huippulaadukkaat ohjelman hintaan sisältyvät syntetisaattorit. Reason kehitettiin alunperin vain MIDI-työasemaksi, mutta kokonaisuuteen kuuluu nykyisin myös tehokkaat ja helppokäyttöiset audio-työkalut. Reasonin laitevalikoimaa on myös mahdollista laajentaa entisestään vierailemalla valmistajan sivuilta löytyvässä kaupassa.

Reason, johdanto ja perusasetukset
Lue lisää »

Cubase 7.5 - Asennus ja lisensointi

Kirjoittanut Panu Siik | 16.06.2014

USB-eLicencer avain on USB-laite, jota monet Steinberg-tuotteet käyttävät ohjelmistojen kopiosuojaukseen. Lisenssit siis tallennetaan eLicencer avaimeen, josta myös käytetään nimitystä "dongle". Voit tallentaa laitteelle yhden tai useamman lisenssin käyttäen Steinberg Cubasen mukana tulevaa eLicencer Control Center- ohjelmaa. Tällä ohjelmalla voit tarkistaa lisenssiesi tilan milloin vain. Lisenssejä voi tietyissä rajoissa siirtää myös muiden USB-eLicencer-avainten välillä. Tämä on kätevää, jos esimerkiksi haluat myydä jonkin tuotteen, jota et enää tarvitse.

Cubase 7.5 - Asennus ja lisensointi
Lue lisää »

Nuottikirjoituksesta

Kirjoittanut Mikko Rajala | 03.06.2014

Nuottikirjoitus on kieli sekä merkkijärjestelmä, jolla säveltäjä välittää musiikilliset ajatuksensa muusikoille edelleen esitettäväksi. Nuottikirjoituksena voidaan yleisesti pitää minkä tahansa auditiivisen prosessin graafista esitystä. Nuottikirjoitus toimii soittajien esitysohjeena, musiikin graafisena kuvauksena ja visuaalisena tallenteena. Musiikkiteoksen notaatio mahdollistaa myös teoksen epälineaarisen analyysin, joka merkitys on varsinkin tutkijoille tarpeen. Nuottikirjoitus on pitkän historiallisen tapakulttuurin muokkaama sopimusjärjestelmä, joka on varsin suuressa määrin riippuvainen sopimuksista, kulttuurista, tyylistä yms. ulkomusiikillisista tekijöistä. Notaatio ei siis kuvaa kohdettaan, musiikkia, mitenkään absoluuttisesti. Samasta nuottikuvasta kuullaan jatkuvasti eri "tulkintoja" eli esityksiä. Lieneekö nuottikirjoituksen epämääräisyys syynä musiikkiesitysten runsauteen

Lue lisää »

Audiotool: Efektipedaalien käyttö

Kirjoittanut Tatu Säteri | 29.05.2014

Efektipedaaleita voidaan kytkeä suunnilleen minne kohtaa vain signaaliketjussa –vain mielikuvitus on rajana. Efektejä voidaan reitittää halutessa useita peräkkäin, niitä voidaan reitittää suoraan signaalireitille tai mikserin aux-liitännän kautta.

Lue lisää »

Reaper 08a - MIDI

Kirjoittanut Ari Suomela | 19.05.2014

Tässä tekstissä käsitellään MIDIä, ja myöhemmin Reaperin MIDI-editoria. Ensin kuitenkin muutama sananen itse MIDIstä yleisellä tasolla, siltä varalta että se ei ole kaikille ihan tuttua.

Reaper 08a - MIDI
Lue lisää »

Reaper 07 - Varmuuskopiot

Kirjoittanut Ari Suomela | 18.05.2014

Tietokone tilttaa joka tapauksessa silloin tällöin, ja itsekin tulee möhlittyä aina välillä. Tässä käsitellään Reaperin varmuuskopiointiasetukset.

Reaper 07 - Varmuuskopiot
Lue lisää »

Reaper 05 - Tuunaus

Kirjoittanut Ari Suomela | 17.05.2014

Reaper kaipaa pientä asetusten tuunausta ennen varsinaista käyttöönottoa. Lisätään muutama ruksi sinne ja tänne, ja otetaan pois tuolta ja täältä.

Reaper 05 - Tuunaus
Lue lisää »

Reaper 04 - Realtek

Kirjoittanut Ari Suomela | 17.05.2014

Jos Reaperin haluaa asentaa tietokoneeseen kevyeeseen MIDI-käyttöön eikä halua kuluttaa pennosiaan äänikortin hankkimiseen, voi koneeseen integroidulla äänipiirilläkin tulla toimeen.

Reaper 04 - Realtek
Lue lisää »

Audiotool, Bass Line

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 24.04.2014

Bass Line on syntetisaattori, joka on tarkoitettu bassokuvioiden luomiseen. Sen toiminta perustuu erilaisten kuvioiden (pattern) käyttämiseen. Käytettävissä on valmiita kuvioita, mutta käyttäjällä on myös mahdollisuus luoda itse omia kuvioitaan. Bass Line perustuu Rolandin vuosien 1982 ja 1984 välillä valmistamaan TB-303 syntetisaattoriin.

Audiotool, Bass Line
Lue lisää »

Audiotool, Tools (Työkalut)

Kirjoittanut Kalle Kaunisto | 20.03.2014

Tools-osio (Työkalut) koostuu pääasiallisesti laitteista, joilla audiosignaalin reititykseen voidaan vaikuttaa eri tavoin. Työkaluja käyttäen voidaan esimerkiksi jakaa yksi signaali moneksi, kaksi signaalia yhdistää yhdeksi ja ennen kaikkea lukuisia signaaleja yhdistää yhdessä pisteessä - eli miksata. Tools-osio koostuukin käytännössä erilaisista miksereistä. Ainoan poikkeuksen tässä kategoriassa tekee Audiotrack-laite, joka nimensä mukaisesti toistaa audiotoolin sample-kirjastosta valittua audiota (Katso Samplet). Miksereistä ylivoimaisesti tärkein ja monikäyttöisin on 16-kanavainen Centroid-mikseri.

Audiotool, Tools (Työkalut)
Lue lisää »

Audiotool, johdanto

Kirjoittanut Tatu Säteri | 20.03.2014

Audiotool on ilmainen musiikinteko-ohjelma netissä. Se toimii selaimesi Adobe Flash Player -liitännäisen avulla nettiselaimessa, eikä tarvitse paljoa suoritustehoa koneeltasi.

Audiotool, johdanto
Lue lisää »

Prosessointi, osa 7 - Moduloitu viive

Kirjoittanut Juha Sipilä | 08.02.2014

Yksinkertaisesta viiveestä saadaan paljon erilaisia variaatioita, kun siihen lisätään viiveajan modulointi. Viiveaikaa edestakaisin jaksollisesti muuttamalla saadaan aikaiseksi chorus, flanger ja vibrato. Viive onkin siis varsin monipuolinen efekti!

Prosessointi, osa 7 - Moduloitu viive
Lue lisää »

Prosessointi, osa 5 - Kaiku

Kirjoittanut Juha Sipilä | 04.02.2014

Aina kun kuuntelemme musiikkia (tai mitä tahansa ääntä), kuulemme myös kuuntelutilassa syntyviä äänen heijasteita, ne ovat luonnollinen osa tilaääntä. Moniraitaäänityksissä puolestaan pyritään usein minimoimaan heijasteet, ja kaiku lisätään keinotekoisesti vasta miksausvaiheessa. Tämä työskentelytapa antaa suuremmat mahdollisuudet säätää kaiun ominaisuuksia. Mutta miten kaiun parametrit säädetään ja miten kaikua kannattaisi käyttää?

Prosessointi, osa 5 - Kaiku
Lue lisää »

GarageBand-harjoitus

Kirjoittanut Matti Ruippo | 09.01.2014

(Päivitys meneillään... siirto valmis ennen toukokuuta) Tässä ohjeessa käydään vaiheittain läpi yhden pikkukappaleen teko GarageBand-ohjelmalla. Opas on tehty GB 10.1.3 -versiolla.

GarageBand-harjoitus
Lue lisää »

Reaper 01 - Johdanto

Kirjoittanut Ari Suomela | 24.10.2013

Reaper on edullinen, pieni ja näppärä sekvensseriohjelma, joka ominaisuuksiensa puolesta pärjää missä tahansa seurassa.

Reaper 01 - Johdanto
Lue lisää »

Audacity - editointi

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 04.10.2013

Audacity on audioeditori. Tämä tarkoittaa, että ohjelmalla voidaan muokata äänitiedostoja monin tavoin. Tässä artikkelissa tutustutaan audioleikkeiden editointiin - leikkaa, liimaa, askartele!

Lue lisää »

Audacity - mikseritoiminnot

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 04.10.2013

Audacity osaa käsitellä useita eri audioraitoja. Eheän lopputuloksen aikaansaamiseksi nämä erilliset raidat täytyy miksata yhteen. Tässä artikkelissa tutustutaan lyhyesti ohjelman mikseritoimintoihin.

Audacity - mikseritoiminnot
Lue lisää »

Audacity - tiedostojen tuonti ja vienti

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 02.10.2013

Audiotiedostoille on käytössä monta eri formaattia eli tiedostomuotoa. Toisinaan tiedostoja täytyy myös muuttaa formaatista toiseen. Tässä tehtävässä Audacity on varsin käyttökelpoinen työkalu.

Audacity - tiedostojen tuonti ja vienti
Lue lisää »

Prosessointi, osa 6 - Viive

Kirjoittanut Juha Sipilä | 08.09.2013

Viive on eräs yksinkertaisimmista efekteistä; se taltioi äänen lyhyeksi aikaa, ja toistaa sen sitten viiveellä. Yksinkertaisesta toimintaperiaatteestaan huolimatta (tai ehkä juuri sen vuoksi!) viive on yksi eniten käytettyjä efektejä. Sen avulla pystytään nopeasti muokkaamaan melko yksinkertaisistakin aineksista rytmisesti monimutkaisempia kuvioita.

Prosessointi, osa 6 - Viive
Lue lisää »

Audacity - efektit

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 03.09.2013

Audacity tarjoaa monia erilaisia efektejä eli tehosteita äänen muokkaamiseen. Efektivalikoimasta löytyy mm. kaikuja, dynamiikkaprosessointia ja soundin elävöittämiseen sopivia tehosteita kuten chorus. Tässä artikkelissa katsastamme yksityiskohtaisemmin, kuinka efektejä käytetään.

Audacity - efektit
Lue lisää »

Audacity - äänitys

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 27.08.2013

Tässä oppaassa teemme pienen äänityksen käyttäen Audacity-ohjelmaa. Äänityksen tarkoitus voi olla esimerkiksi haastattelu tai musiikkiesityksen livetaltiointi. Perehdymme artikkelissa myös tärkeiden asetusten tekemiseen, kuten tallennuslaitteen ja tallennuslaadun valintaan.

Audacity - äänitys
Lue lisää »

Audacity - johdanto

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 27.08.2013

Audacity on ilmainen, helppokäyttöinen ja monipuolinen audioeditori. Se soveltuu audioraitojen äänittämiseen ja muokkaamiseen. Audacity on omimmillaan yksinkertaisissa äänitys- ja editointiprojekteissa kuten haastattelut tai musiikin dokumenttiluontoinen livetaltiointi.

Audacity - johdanto
Lue lisää »

Prosessointi, osa 4 - Gate ja ekspanderi

Kirjoittanut Juha Sipilä | 09.08.2013

Kompressorin pienentäessä dynamiikkaa, toimvat gate ja ekspanderi juuri päinvastoin; ne laajentavat dynamiikkaa. Tämän tarkoituksena on siistiä soinnista hiljaisia häiriöääniä. Miten gate toimii ja miten sitä käytetään?

Prosessointi, osa 4 - Gate ja ekspanderi
Lue lisää »

Prosessointi, osa 3 - Kompressori ja limitteri

Kirjoittanut Juha Sipilä | 08.08.2013

Kompressori on ekvalisaattorin ohella yksi miksaajan perustyökaluista. Toisin kuin muilla prosessoreilla ja efekteillä, on kompressorin vaikutusta sointiin joskus vaikea kuulla. Tämä johtuu osittain siitä, että kuuloaistimme ei ole erityisen tarkka kuulemaan pieniä äänenvoimakkuuseroja. Ja itse asiassa hyvin säädettyä kompressoria ei ole tarkoitettukaan huomattavaksi suoraan sointivärin kautta. Mistä siis on kysymys?

Prosessointi, osa 3 - Kompressori ja limitteri
Lue lisää »

Prosessointi, osa 2 - Taajuuskorjaimet

Kirjoittanut Juha Sipilä | 23.05.2013

Taajuuskorjain on yksi yleisimpiä prosessoreita, ja niitä käytetään audiosignaalin äänenvärin muokkaamiseen. Niihin luetaan esimerkiksi suotimet, hyllykorjaimet, ja parametriset sekä graafiset korjaimet. Taajuuskorjaimia löytyy muun muassa stereolaitteista, mikrofoneista, mikrofonietuvahvistimista, miksereistä, kitaravahvistimista, syntetisaattoreista, sekä tietysti plugareista. Miten taajuuskorjaimet toimivat, ja miten niitä kannattaa käyttää?

Prosessointi, osa 2 - Taajuuskorjaimet
Lue lisää »

Prosessointi, osa 1 - Efektit ja prosessorit

Kirjoittanut Juha Sipilä | 19.05.2013

Erilaisten efektien ja signaaliprosessorien käyttö on olennainen osa nykyaikaista äänitys-, miksaus-, masterointi- ja äänentoistotyötä. Alun perin prosessoreita käytettiin lähinnä paikkaamaan laitteiston teknisiä puutteita ja kompensoimaan signaalihäviöitä. Nykyään nämä työkalut ovat useimmiten plugareina, ja digitaalinen tekniikka antaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet suunnitella työkaluja, jotka olisivat olleet mahdottomia rakentaa analogisella tekniikalla. Mutta mikä on efekti ja mikä on prosessori?

Prosessointi, osa 1 - Efektit ja prosessorit
Lue lisää »

Ableton Live, osa 6 - Äänitys

Kirjoittanut Juha Sipilä | 21.04.2013

Tässä artikkelissa käydään läpi, kuinka Live-sekvensserille äänitetään, miten signaalit reititetään, ja miten monitorointi säädetään.

Ableton Live, osa 6 - Äänitys
Lue lisää »

Ableton Live, osa 1 - Esittely

Kirjoittanut Juha Sipilä | 29.03.2013

Ableton Live poikkeaa monista muista sekvensseriohjelmista. Alun perin lähtökohtana oli sekvensserin käyttö live-esityksissä, ja ohjelmasta löytyykin paljon käyttökelpoisia ominaisuuksia esimerkiksi DJ-käyttöön. Toisaalta sitä voidaan käyttää myös tavallisena sekvensserinä, tai sitten yhdistellä näitä kahta työskentelytapaa musiikin luomisessa.

Ableton Live, osa 1 - Esittely
Lue lisää »

Ableton Live, osa 7 - MIDI-säätimien linkitys

Kirjoittanut Juha Sipilä | 17.03.2013

MIkäli MIDI-kontrollerille ei löydy suoraa tukea Live-sekvensseriohjelmasta, voidaan säätimet linkittää eli mapata manuaalisesti halutuille parametreille. Tässä artikkelissa käydään läpi linkitysten tekeminen.

Ableton Live, osa 7 - MIDI-säätimien linkitys
Lue lisää »

Ableton Live, osa 2 - Audioasetukset

Kirjoittanut Juha Sipilä | 05.03.2013

Ennen Ableton Live -sekvensseriohjelman käyttöönottoa täytyy ohjelman audioasetukset määritellä käytettävän äänikortin mukaan. Tähän menee muutama minuutti, eikä asetuksia tarvitse sen jälkeen juurikaan muutella ellei äänikorttia vaihdeta.

Ableton Live, osa 2 - Audioasetukset
Lue lisää »

Pro Tools - I/O Setup

Kirjoittanut Juha Sipilä | 22.02.2013

Pro Toolsia käytettäessä on oleellista hahmottaa signaalireititys äänikortilta Pro Tools -mikseriin, ja Pro Tools -mikseristä äänikortin ulostuloihin. Mitä enemmän äänikortissa on liitäntöjä, sitä tärkeämpää on rakentaa itselle sopivat asetukset liitännöille. Näitä kaikkia hallitaan Pro Toolsin I/O Setup -ikkunan kautta.

Pro Tools - I/O Setup
Lue lisää »

Pro Tools - Raitatyypit

Kirjoittanut Juha Sipilä | 16.02.2013

Pro Toolsissa on peräti seitsemän erityyppistä raitavaihtoehtoa. Mitä nämä ovat ja miten niitä käytetään?

Pro Tools - Raitatyypit
Lue lisää »

Pro Tools - Uuden session luominen

Kirjoittanut Juha Sipilä | 16.02.2013

Työstettävää kappaletta kutsutaan sessioksi Pro Tools -termistössä. Ennen kuin uutta kappaletta päästään äänittämään, täytyy Pro Toolsiin luoda uusi sessio, ja määritellä session perusparametrit.

Pro Tools - Uuden session luominen
Lue lisää »

Pro Tools - Session kansiorakenne

Kirjoittanut Juha Sipilä | 15.02.2013

Pro Toolsin projektista käytetään termiä sessio. Yleensä tämä on yksi kappale, joskus sessiossa voi olla saman äänityspäivän aikana tehtyjä kappaleita useampi. Yhdellä kertaa voi avoinna olla vain yksi sessio.

Pro Tools - Session kansiorakenne
Lue lisää »

Pro Tools - Metronomiraidan tekeminen

Kirjoittanut Juha Sipilä | 11.02.2013

Työskenneltäessä audiosekvenssereillä kannattaa yleensä hyödyntää sekvensserin metronomia, mikäli sen käyttö vain sopii työstettävän kappaleen luonteeseen. Tällä tavoin raitojen ja kappaleiden editointi helpottuu, kun editointitoimenpiteet voidaan kohdistaa tarkasti vaikkapa tahtiviivoihin.

Pro Tools - Metronomiraidan tekeminen
Lue lisää »

Creaza AudioEditor

Kirjoittanut Olli Ketonen | 29.01.2013

Audioeditor on Creazan tarjoama online-audioeditointiohjelma, jossa voi leikata ja muokata äänitiedostoja, sekä äänittää omia ääniä. AudioEditor soveltuu esimerkiksi yksinkertaisten äänimaisemien rakentamiseen tai podcastien tekemiseen. Ohjelma sisältää valmiiksi muutamia kymmeniä äänitiedostoja.

Creaza AudioEditor
Lue lisää »

Soundation

Kirjoittanut Kirjoittaja 4 | 29.01.2013

Soundation on yksinkertainen selaimessa toimiva audio- ja MIDI-sekvensseri. Ohjelmassa on mahdollista luoda ääni- ja virtuaali-instrumenttiraitoja. Äänileikkeitä voi nauhoittaa joko itse, tai tuoda ohjelman omasta leikekirjastosta tai kovalevyltä. Ohjelma löytyy osoitteesta http://soundation.com

Lue lisää »

AudioSauna

Kirjoittanut Timo Järvensivu ja Mikko Leppänen | 29.01.2013

AudioSauna on digitaalinen audiotyöasema eli DAW (Digital Audio Workstation). Ohjelma on helppokäyttöinen, yllättävän monipuolinen ja mikä parasta - ilmainen.

Lue lisää »

The iO Dock is a universal docking station

Kirjoittanut Antti Makkonen | 28.11.2012

The iO Dock (patented) is the first device that enables anyone with an iPad to create, produce, and perform music with virtually any pro audio gear or instruments. The iO Dock is a universal docking station specifically designed for the iPad, and it gives musicians, recording engineers, and music producers the connectivity they need to create and perform with iPad. Connect all your pro audio gear to virtually any app in the App Store with the iO Dock.

The iO Dock is a universal docking station
Lue lisää »