EMUTE-MUSIIKKITEKNOLOGIASIVUSTO
Emute

Reason 4.0

Kirjoittanut Matti Ruippo | 12.03.2013

Tervetuloa Reason 4.0-oppaan pariin.

Johdanto

 

Propellerhead Softwaren Reason on vuonna 2000 julkaistu virtuaalistudio-ohjelma sekä PC:lle että Macille. Tätä kirjoitettaessa uusin versio ohjelmasta on 4.0, ja tälle versiolle myös tämä opas on suunniteltu. Tavoitteenani on luoda monipuolinen opas, josta olisi apua niin vasta-alkajalle kuin jonkin aikaa Reasonia käyttäneellekin.

Mihin käyttäisin Reasonia?

Reasonin käyttö on moniin musiikkiohjelmiin verrattuna suhteellisen helppoa. Sen käyttöliittymä on visuaalinen ja siten hyvin havainnollinen. Tietokoneelta se ei vaadi suuren suuria resursseja. Reasonin sekvensserikin on toiminnaltaan yksinkertainen. Lisäksi Reasonissa tulee mukana suuri kirjasto valmiita instrumenttipatcheja ja sampleja.

Reason soveltuu monenlaisille käyttäjille. Se voi sopia vaikkapa kappaleaihioiden hahmotteluun ja demojen tekoon. Etenkin elektronisen musiikin tekijä pystyy tuottamaan Reasonissa kappaleensa jopa alusta loppuun, sävellyksestä miksaukseen. Jos haluat lisätä vaikka Pro Toolsilla äänittämääsi kappaleeseen syntetisaattoria tai rumpukonetta, Rewire-ominaisuuden ansiosta Reasonia on mahdollista käyttää myös yhteistyössä muiden ohjelmien kanssa.

Oppaasta

Olen tehnyt tämän oppaan osana ammattikorkeakoulun opinnäytetyötäni. Tein sivuston, koska Reason on mielestäni näppärä ohjelma kotimuusikoille, ja tiettävästi suomenkielistä opasta sille ei ole aiemmin tehty.

Sivuston rakenne on nähtävissä vasemmalla olevasta valikosta. Jokaiselle Reasonin laitteelle on omistettu oma esittelysivunsa, joista monissa on myös käyttöohjeita ja harjoituksia. Tämän lisäksi olen käsitellyt yleisiä aiheita, kuten miksausta Reasonissa. Sivusto elää, eli lisäyksiä on tulossa ja parannusehdotuksia otan vastaan. Mukavia oppimis- ja musisointihetkiä!

Alkuun Reasonilla!

Reason on kokoelma erilaisia laitteita syntetisaattoreista efektilaitteisiin ja samplereihin. Analogimaailmaa jäljittelevät laitteet on yhdistetty nykyaikaiseen sekvensseriin, joka on sekvensseriohjelmia (esim. Cubase) käyttäneille varmasti tutun oloinen. Sekvensserissä on hyödynnetty myös rumpukone-tyylisiä patterneja, Reasonissa clipeiksi kutsuttuja halutun pituisia luuppeja. Erikoisuutena Reasonissa on näkymä laitteiden takapaneeleihin, josta reitityksiä voi tehdä “käsin”. Tämän näkymän saat esille tabulaattori-näppäimellä.

Reasonin aloitusnäkymässä näet kolme osiota. Ylhäällä olevassa ”räkissä” on Reasonin ulostulot ja tilaa tuleville laitteille. Keskimmäisenä sijaitsee sekvensseri, johon ilmestyvät lisättyjen laitteiden raidat. Aivan alimpana on Transport-osio, josta musiikki saadaan soimaan, ja voidaan muuttaa muun muassa kappaleen tempoa tai tahtilajia. Pääikkunan lisäksi 4.0-versioon on tullut lisäksi Tool Window, josta voi mm. lisätä laitteita, tehdä muutoksia raidoille ja muokata Reasonin Groove-asetuksia.

Ensiaskeleet

Reasonissa on laaja valikoima valmiita soundeja, joilla pääsee helposti alkuun ohjelman käytössä. Kokeillaan aluksi pari perusasiaa!

Aina uutta Reason-kappaletta aloittaessa ensimmäiseksi laitteeksi kannattaa valita Mixer. Tällöin uusia laitteita lisätessä ne kytkeytyvät automaattisesti mikserin kanaviin.

create

Avataan myös yksi soitin, jotta voit kokeilla Reasonin perustoimintoja. Olkoon se vaikkapa Subtractor-syntetisaattori.

Create -> Subtractor

Subtractorin pitäisi ilmestyä Mixerin alapuolelle, ja kytkeytyä kanavaan 1. Reason luo Subtractorille myös oman sekvensserikanavan.

Perussääntönä Reasonissa kannattaa muistaa, että lisätty laite ilmestyy aina kulloinkin aktiivisena olevan laitteen alle. Paikkoja voi tietenkin vaihdella, mutta esimerkiksi efektilaitetta instrumenttiin kytkettäessä laite reitittyy automaattisesti oikein, jos tarvittava instrumentti on valittuna.

Avaa nyt Subtractoriin jokin valmis soundi, esimerkiksi basso. Se onnistuu Substractorin vasemmasta ylänurkasta löytyvästä kansio-kuvakkeesta.

subtractor-patch

Samasta Patch-valikosta voi myös tallentaa itse muokkaamansa soundin, tai selailla soundivalikoimaa nuolilla.
Patch Browser-ikkuna aukeaa, ja valmis soundipankki löytyy kuvakkeesta Reason Factory Sound Bank. Etsi sieltä kansio Subtractor Patches, valitse alahakemistoista soundi, ja klikkaa Open-nappia. Nyt olemme valmiina musisoimaan.

Nuotteja raidalle

Reasonissa voi joko nauhoittaa raidoille Midi-keyboardilla, tai syöttää nuotit käsin hiirellä klikkailemalla. Perinteistä nuottinäkymää ei ole, vaan äänet näkyvät ”palkkeina” sekvensserin raidalla. Laitetaan Reason ensin soimaan hiirimetodilla. Samalla tutustumme sekvensserin toimintaan.

Käsityötä

seku-subtractor-tools

Yllä näkyvässä kuvassa näet sekvensserin työkalut. Näitä käytetään materiaalia luodessa ja editoidessa.

Vasemmanpuoleisimpana on Arrange Mode / Edit Mode-vaihtonappi. Perusnäkymässä, Arrange Modessa näet kaikki kappaleen sekvensseriraidat. Edit Modessa valittu sekvensserin raita suurenee yksityiskohtaiseen näkymään. Kokeile!

Kaksi seuraavaa työkalua oikella, Selection Tool (kursori) ja Pencil Tool (lyijykynä) ovat luultavasti eniten tarvittavat työkalut Reasonia käyttäessäsi. Tarpeeseen tulevat myös oikeanpuoleisimpana sijaitseva Snap to Grid (magneetti) ja aika-arvovalikko (oletuksena teksti ”Bar” eli tahti). Muihinkin työkaluihin tutustumme myöhemmin.

Snap to Grid varmistaa sen, että nuotit alkavat iskuilta, ovat halutun pituisia ja niitä voi liikutella helposti halutun aika-arvon verran. Jos Snap to Grid ei ole päällä eli tummennettuna, paina se nyt päälle. Varmista myös, että aika-arvovalikossa lukee Bar, eli yksi tahti.

Jotta voisit alkaa kirjoittamaan nuotteja raidalle, ensin on luotava Clip, eli ”palkki” johon ääniä voi piirtää. Valitse kynätyökalu, ja piirrä sillä Subtractorin raidalle kahden tahdin mittainen palkki. Vaihda työkaluksi Selection Tool eli kursori, ja tuplaklikkaa luomaasi Clipiä. Edit Mode aukeaa, ja nyt pääset kirjoittamaan nuotteja.

Ota taas käyttöön kynätyökalu, ja vaihda aika-arvoksi 1/8. Nyt voit piirrellä raidalle kahdeksasosan mittaisia säveliä. Huomaa myös, että hiiren nappia pohjassa pitämällä ja vetämällä voit luoda pidempiä ääniä! Sävelkorkeuksia havainnollistavat vasemmalla näkyvät C-sävelet ja pianon koskettimisto. Voit myös kuunnella eri sävelkorkeuksia koskettimia painamalla.

Kun olet saanut nuotteja piirrettyä, voit kuunnella hengentuotoksesi Play-napista Transport-osiosta alhaalta.

Sormiot soimaan

Jos omistat Midi-koskettimiston, Reasonin raitoja voi tietenkin myös äänittää ”livenä”. Keyboardin pitää olla ensin asennettu asianmukaisesti, ja valittu käyttöön Reasonin asetuksista (Preferences -> Keyboards and Control Surfaces).

transport

Kuvassa näkyvästä Transport-palkista käytetään soitto- ja äänitystoimintoja. Click- näppäimestä vasemmalta saat metronomin soimaan, ja Pre-näppäimestä yhden tahdin laskun ennen nauhoitusta.

Jotta voisit äänittää raidalle, on oikean raidan äänityksen oltava päällä.

seku-record

Napsauta haluamasi raidan kohdalta punaista äänitysnappulaa. Sitten voit painaa Transport-palkista punaista äänitysnappulaa, ja alkaa soittelemaan!

Laitteet

Tässä osiossa tutustutaan Reasonin laitteisiin, eli virtuaali-instrumentteihin ja -efektilaitteisiin. Laitteista on tehty esittelyt sekä käyttöohjeita ja harjoituksia.

Mikserit

Mikserit yhdistävät eri raidat. Miksereillä voit säädellä soitinten tasoja ja äänenvärejä.

Mixer 14:2

mixer

Mixer 14:2 on Reasonin perusmikseri. Siihen voit helposti kytkeä käyttämäsi laitteet, säädellä niiden tasoja sekä käyttää mm. mikserin ekvalisaattoria ja aux-efektejä äänten muokkaamiseen.

Mixerin ulkoasu ja toiminta ovat hyvin samankaltaisia kuin perinteisessä analogimikserissä. Siinä on 14 stereokanavaa, master-liuku, sekä 4 aux-kanavaa Reasonin efektilaitteille. Joka kanavalla on panorointisäädin, kaksialueinen ekvalisaattori (treble / bass), aux-kanavien lähtöjen säätimet sekä mute (vaimennus)- ja solo-kytkimet. Master-liu’un yläpuolella ovat aux-efektien paluusäätimet.

Line Mixer 6:2

linemixer

Line Mixer 6:2 mallintaa yksinkertaista linjamikseriä, jollaista hardware-maailmassa saatetaan käyttää esim. useita syntetisaattoreita käytettäessä. Mikseri on hyvin riisuttu; siinä on 6 stereokanavaa, joilla voi säätää ainoastaan tasoa sekä panorointia, sekä joka kanavalla mute- ja solo-kytkimet. Line Mixerissä on myös yksi aux-kanava efektilaitetta varten.

Syntetisaattorit

Syntetisaattorit ovat elektronisia instrumentteja, joita soitetaan useimmiten koskettimilla. Alkuperäisten analogisten syntetisaattorien ääni syntyi elektronisten komponenttien yhdistelmistä. Reasonin syntetisaattorit pyrkivät mallintamaan sekä ulkoasultaan että toiminnaltaan analogisyntetisaattoreita. Aloita Subtractorista! Subtractor-luvun alta löydät myös muihin Reasonin instrumentteihin päteviä ohjeita koskien esimerkiksi suotimia ja verhokäyriä.

Subtractor

subtractor

Reasonissa on kolme erilaista syntetisaattoria. Näistä Subtractor on yksinkertaisin ja perinteisin. Siinä on kaksi oskillaattoria, joilla muodostetaan syntetisaattorin perusääni. Molemmissa oskillaattoreissa on 32 erilaista aaltomuotoa. Äänen muokkaamiseen laitteesta löytyy mm. kaksi filteriä, kaksi matalataajuusoskillaattoria (LFO), kohinageneraattori (Noise), sekä verhokäyrät (envelope) äänenvoimakkuudelle ja filterille.


Soundien muokkaaminen Subtractorissa

Reasonin mukana tulee monia valmiita soundeja Subtractorille, mutta luovempi kotimuusikko muokkaa tietenkin soundinsa itse. Tässä hieman neuvoja ja ideoita aiheeseen liittyen.


Oskillaattorit

Syntetisaattorin sydän ovat oskillaattorit, joita Subtractorissa on kaksi kappaletta (Osc 1, Osc 2). Nämä tuottavat Subtractorin perusäänen. Oskillaattoreista voit käyttää vain ensimmäistä, tai molempia yhdistettynä. Osc 2-tekstin vieressä on neliön muotoinen nappi, josta toisen oskillaattorin voi aktivoida.

subtractor-osc

Oskillaattorit tuottavat eri aaltomuotoja. Vaihtoehtoina ovat tavallisimmat vanhoista analogisynista tunnetut aaltomuodot: saha-aalto (saw), neliöaalto (square), kolmioaalto (triangle), sekä siniaalto (sine). Näiden lisäksi Subtractorissa on omia aaltomuotojaan jotka on nimetty numeroin 5-32. Eri aaltomuotojen ominaissoundiin voit tutustua yhden oskillaattorin ollessa käytössä Subtractoria soittaen. Jos otat käyttöön kaksi oskillaattoria, voit säätää niiden volyymisuhdetta Mix-nappulasta.


Suotimet

subtractor-filter

Oskillaattoreiden oikealla puolella ovat suotimet eli filterit. Niiden avulla voit muokata syntetisaattorin äänenväriä suuntaan tai toiseen. Yleisimmät synissa ja samplereissa käytetyt suotimet ovat low pass filter (LP 12 ja LP 24) eli alipäästösuodin, high pass filter (HP 12) eli ylipäästösuodin ja kaistanpäästösuodin eli band pass filter (BP 12). LP- ja HP-filtereillä voit siis leikata äänen ylä- tai alataajuuksia, kun taas BP-filter suodattaa läpi vain kapean taajuusalueen. Subtractorista löytyvä notch-suodin taas leikkaa äänestä pois kapean taajuusalueen, eli toimii päinvastoin kuin kaistanpäästösuodin. Resonance-säätimellä voit korostaa suotimen leikkauskohdan taajuuksia. Filterien toiminnan ymmärtää parhaiten kokeilemalla, eli rohkeasti leikkimään!


Verhokäyrät

subtractor-envelope

Sekä filterille että voimakkuudelle on oma envelopensa eli verhokäyränsä. Amp Envelope ohjaa äänenvoimakkuutta ja Filter Envelope suotimen toimintaa. Verhokäyrän ohjaimet ovat A, D, S ja R eli attack, decay, sustain ja release.

Attack = nousuaika huipputasolle
Decay = pitoaika huipputasolla
Sustain = taso jolle käyrä laskee huipputason jälkeen
Release = vaimentumisaika äänen loppumisen jälkeen

Amp Envelopea käyttämisessä saat siis hitaan voimistumisen (crescendo) A-säädintä ylös nostamalla. Jos haluat, että ääni ei sammu välittömästi kun olet päästänyt koskettimesta, nosta R-arvoa. Samanlaista käyrää voi Filter Envelopesta tehdä myös suotimelle. Kokeile vaikka nostaa Filter Envelopen attackia, niin kuulet miten suotimen verhokäyrä vaikuttaa ääneen.

 

LFO

subtractor-lfo

Yksi hyvä muokkauskeino synasoundeille on LFO. Low frequency oscillator eli matalataajuusoskillaattori tuottaa matalaa, kuulemattomissa olevaa taajuutta, jolla voi moduloida ääntä. Rate määrittää LFO:n värinän nopeuden ja Amountista säädetään kuinka paljon LFO:n halutaan vaikuttavan. Vasemmalla näkyvät LFO:n värinän aaltomuodot, joita voi vaihdella Waveform-painikkeesta. Oikealla puolella aaltomuodoista määritellään mihin LFO vaikuttaa.

Osc 1,2 = LFO värisyttää oskillaattoreiden virettä, syntyy vibrato
Osc 2 = LFO muuttaa vain 2. oskillaattoria
F. Freq = suotimen rajataajuus muuttuu, syntyy wah-tyyppinen efekti
FM = LFO muokkaa taajuusmoduloinnin tasoa
Phase = muokkaa oskillaattoreiden vaihetta
Mix = vaikuttaa oskillaattoreiden volyymisuhteeseen

Kokeile LFO:n eri mahdollisuuksia!

 

Malström

malstrom

Malström-syntetisaattori käyttää Graintable-teknologiaa, joka on yhdistelmä wavetable-synteesiä ja granulaarista synteesiä. Äänet luodaan ja niitä muokataan erilaisilla valmiilla aaltomuodoilla, ja lopputulokseksi voi saada hyvinkin ”kokeellisia” syntetisaattorisoundeja, mutta myös oikeita instrumentteja muistuttavia ääniä.

Thor

thor

Thor on Reasonin syntetisaattoreista uusin ja varmastikin monipuolisin. Thorissa on kolme oskillaattoripaikkaa ja kolme filtteripaikkaa, joihin voi valita mieleisensä komponentit. Oskillaattoreissa on mahdollista valita mm. analogi- ja wavetable-oskillaattorin väliltä. Tavallisten, Subtractoristakin löytyvien modulaatiovaihtoehtojen lisäksi Thorissa on myös sisäänrakennetut delay- ja chorus-efektit. Thorin Programmer-osion alalaidasta löytyvät myös modulaatiomatriisi monimutkaisempien syntetisaattorireititysten luomiseen, ja 16 iskun sekvensseri vaikkapa erilaisten modulaatioiden ja arpeggioiden hallitsemiseksi.

Samplerit

Samplerit ovat laitteita, joilla voi soittaa äänitettyjä näytteitä. Näitä sampleja voi soittaa koskettimilla kuin mitä tahansa soitinta. Ääniä voi myös muokata, ja samaan instrumenttiin voi käyttää useita sampleja. Reasonilla ei voi äänittää sampleja, joten voit käyttää Reasonin valmiita soundeja, tai omia valmiiksi kokoamiasi tai äänittämiäsi näytteitä.

NN-19

nn19

NN-19 on Reasonin perussampleri. Sillä voi soittaa Reasonin valmiita sample-instrumentteja (patcheja), tai soittaa omia samplejaan. NN-19 sisältää tavallisimpia samplereiden toimintoja, kuten eri samplejen jakamisen koskettimistolle, filterit eli suotimet ja verhokäyrät eli envelopet.

Filtereiden, LFO:n ja verhokäyrien toimintaperiaatteet ovat kaikissa laitteissa samat. Niistä löydät enemmän tietoa Subtractor-syntetisaattorin esittelystä.

Omat samplet käyttöön

NN-19:ssa on tietenkin mahdollista käyttää myös omia samplejaan. Samplet voivat olla wav-, aiff-, rex-, tai Soundfont -muodossa. Napsauta samplerin “näytön” yläpuolella olevaa kansio-kuvaketta (Browse Sample), niin voit selata käyttöösi haluamasi samplen.

Jos haluat käyttää useampia sampleja, voit valita kaikki samplet kerralla, tai avata niitä Browse Samplen kautta yksittäin. Kun samplet on valittu, ne pitää määritellä omille koskettimilleen. Voit valita ensin Edit-valikosta tai NN-19:n “näyttöä” napsauttamalla Automap samples. Tämä asettaa samplet eri paikoille koskettimilla.

Tämän jälkeen voit hienosäätää samplejen paikkoja ja virettä. Sample-nappulasta NN-19:n koskettimistokuvan alapuolelta voit valita samplen, jota haluat muokata. Lowkey- ja Highkey-nappuloista määritellään, mille välille koskettimissa sample asettuu. Rootkey taas puolestaan määrittää, millä koskettimella sample soi alkuperäisessä vireessään. Tune- ja Level-näppäimistä voit muuttaa samplen virettä tai volyymia.

NN-XT

nnxt

NN-XT on NN-19:a hieman monimutkaisempi sampleri. Käyttöliittymältään se saattaa pistää pään pyörälle, joten suosittelen omien samplejen kanssa käyttämään alussa NN-19:a. NN-XT:n valmiit soundit ovat kyllä ehdottomasti kokeilemisen arvoisia, ja usein parempilaatuisia kuin NN-19:n vastaavat.

Redrum

Redrum on Reasonin rumpusampleri. Siinä on 10 kanavaa rumpusampleille, ja Rolandin 80-luvun rumpukoneiden tyylinen 16 iskun sekvensseri. Rumpukanavilla on myös erilaisia säätimiä sampleille, joilla voi vaikuttaa muun muassa äänensävyyn tai sävelkorkeuteen.

Redrumin käyttö

Redrumin peruskäyttö on hyvin helppoa opetella. Kokeillaan Redrumin rumpuohjelmointia tekemällä valmiista samplepaketista yksinkertainen diskokomppi. Rumpusampleja voi Redrumiin ladata joko yksittäin kanaville kanavan numeron vierestä löytyvästä kansio-kuvakkeesta, tai vaihtoehtoisesti kokonainen rumpusamplepaketti eli patch avataan Redrumin vasemmasta alalaidasta löytyvästä kansio-kuvakkeesta. Etsi patch-valikoimasta Disco Kit-paketti.

Tarvittavat samplet, eli bassorumpu, virveli ja hi-hat löytyvät kanavilta 1,2 ja 8. Sekvensserin napit näet valkoisina Redrumin alalaidalla. Iskuja on yhdellä rivillä 16, ja niiden aika-arvoa voi säädellä Resolution-napista. Oletusarvo on 1/16, ja sitä käytämme nytkin. Myös rumpupatternin pituutta voi säätää Steps-kohdasta. Oletuksena on 16 stepiä, ja se riittää mainiosti napakkaan yhden tahdin rytmiin. Ennen kuin alamme tehdä rumpukomppia, voi iskujen dynamiikan vaihtaa vielä kohtaan Hard Dynamics-säätimestä oikealta.

Aloitetaan bassorummusta. Käytettävä kanava valitaan kunkin kanavan Select-napista. Klikkaa sitä siis 1. kanavasta. Sitten voimmekin alkaa laittaa ääniä paikoilleen. Klikkaa ensimmäistä sekvensserin nappia, ja siitä eteenpäin joka neljättä. Näin saamme tahdin jokaisella iskulla polkevan bassorummun.

discobd

Seuraavana voi siirtyä virveliin. Valitse virvelin kanava (2) Select-napista ja laita sekvensseriin iskut kohtiin 5 ja 13.

discosd

Viimeisenä valitaan hi-hatin kanava, eli kanava 8. Aktivoi sekvensseri-iskut kohdista 3, 7, 11 ja 15.

discohh

Komppi on valmis! Voit kuunnella lopputuloksen Redrumin Run-napista ja tehdä halutessasi muutoksia rytmiin.

Dr. REX

drrex

Dr. REX on luuppisampleri, joka lukee REX-muotoisia äänitiedostoja. REX-tiedostot luodaan Recycle-ohjelmalla, jossa samplet voi ”paloitella” esimerkiksi rumpukompin muokkauksen helpottamiseksi. Reasonin mukana tulee myös lukuisia rumpu-, perkussio- ja instrumenttiluuppeja Dr. REXiin.

Dr. Rexin käyttö

Dr. Rexiin voit siis avata luuppeja, jotka ovat paloiteltu valmiiksi iskujen mukaan. Tämä mahdollistaa esimerkiksi rumpukompin muokkaamisen uuteen uskoon. Luuppien ja eri iskujen nopeutta voi myös muuttaa, ja ääntä muokata erilaisilla filtereillä.

Avaa tästä esimerkkitiedosto:

Lataa Dr. Rex-esimerkki

Esimerkissä on käytetty Reasonin kirjaston valmista rumpuluuppia. Ensimmäisessä kahdessa tahdissa (sininen clip) luuppi on alkuperäisessä muodossaan. Jälkimmäisessä kahden tahdin osiossa (punainen clip) luuppia on muutettu. Kuuntele miten kompit eroavat.

Tämän jälkeen voit kokeilla tehdä luuppiin omia muutoksiasi! Kaksoisnapsauta ensimmäistä, sinistä clipiä.

drrexseku1

Näet nyt luupin iskut alkuperäisessä järjestyksessään. Kuuntele yksittäisiä iskuja klikkaamalla Slice #X-palkkeja. Kokeile liikutella iskuja uusille paikoille. Voit myös piirtää uusia iskuja kynätyökalulla.

Efektilaitteet

Efektilaitteilla voit tuoda uusia vivahteita kappaleesi äänimaailmaan.

MClass-efektit

MClass-efektit ovat Reasonin masterointiin tarkoitettu efektilaitekokoelma. Masterointi on levynteon viimeinen vaihe, jossa kappaleiden tasot saatetaan samalle tasolle, ja eri kappaleiden soundi muokataan yhtenäiseksi. Kuten arvata saattaa, levyn masterointi julkaisukuntoon Reasonissa ei ole suositeltavaa, mutta MClass-efektejä voi hyödyntää muutenkin.

MClass Mastering Suite Combi

masteringsuite

MClass Mastering Suite Combi hyödyntää Combinator-laitteen ideaa yhdistämällä eri masterointiefektilaitteet. Voit käyttää Mastering Suitea nostaaksesi kappaleen yleistasoa ja säätämään sen äänenväriä ennen kuin tallennat sen Wav- tai Aiff-tiedostoksi. Napsauta aktiiviseksi Reasonissa ylimpänä näkyvä Hardware device, josta lähtevät Reasonin ulostulot, ja valitse sitten Create-valikosta MClass Mastering Suite Combi. Näin laite kytkeytyy Mixerin ja ulostulojen väliin. Kokeile erilaisia laitteelle tehtyjä valmiita asetuksia!

MClass Equalizer

mclasseq

MClass Equalizer on hyödyllinen työväline eri instrumenttien ekvalisointiin eli taajuuskorjaukseen. Lo Cut-kytkin poistaa alle 30 hertsin taajuudet, eli todella matalat sub-bassot joita useimmat kaiuttimet eivät pysty edes toistamaan.

Muissa lohkoissa eri nappuloiden toiminnat ovat samat. Freq määrittää mitä taajuutta eq vaimentaa tai korostaa. Gainillä säädetään kuinka paljon taajuutta vaimennetaan tai korostetaan. Q-kohdasta määritellään taajuusalueen leveys.

Lo shelf- ja Hi shelf-lohkoista voit korostaa tai leikata suurempaa aluetta ylä- tai alataajuuksilta. Jos esimerkiksi basson alataajuudet tuntuvat vyöryvän liikaa päälle, tai kaipaat lisää kirkkautta pianoon, shelf- eli hyllykorjaimet ovat todella hyödyllisiä. Param 1- ja Param 2-lohkoista voit etsiä tarkemmin häiritseviä tai korostusta kaipaavia taajuuksia.

MClass Stereo Imager

mclassstereo

MClass on suunniteltu stereokuvan käsittelyyn. Sillä voi keinotekoisesti laajentaa tai kaventaa kappaleen ala- tai ylätaajuuksia. Tällaista käsittelyä saattaisi tarvita esimerkiksi vinyylimasteroinnissa, jossa bassotaajuudet suositellaan sijoittamaan keskelle. Tämä laite on kuitenkin kotikäyttöön tarpeeton, ja ammattikäyttöön hieman epäluotettavan oloinen.

MClass Compressor

mclasscomp

Kompressorin tehtävä on tasata äänenvoimakkuutta, eli leikata kaikkein voimakkaimpia ääniä raidalta. Sitä käytetään usein myös äänen värittäjänä, tai sillä voidaan saada esimerkiksi rumpusoundeihin lisää potkua.

MClass Compressorin säätimet:
Input Gain = sisään tulevan äänilähteen taso
Threshold = kynnysarvo, eli desibeliraja josta kompressori alkaa toimia
Soft Knee = loiventaa kompressorin kynnystä
Ratio = kuinka runsaasti laite kompressoi ääntä
Gain = tämä mittari näyttää desibeleissä kuinka paljon kompressori leikkaa
Attack = kuinka nopeasti kompressori toimii, esim. rummuille ei kannata käyttää kovin pientä attackia etteivät iskut kärsi liikaa
Release = kuinka nopeasti kompressointi hellittää
Adapt Release = automaattinen releasen säätö
Output Gain = ulostulon taso

MClass Maximizer

mclassmax

RV7000

rv7000

RV7000 on kaikuefektilaite, joka toimii sekä reverbinä eli tilakaikuna, että delayna eli viivekaikuna. Sille on paljon valmiita, hyviä asetuksia ja siinä on monipuoliset muokkausmahdollisuudet.

Scream 4

scream4

Scream 4 on äänensärkijä. Siinä on monia eri särövaihtoehtoja, joiden omia asetuksia voi säätää P1- ja P2-nappuloista. Särötyypit vaihtelevat täysin äänen tuhoavista hevisäröistä pehmeämpiin putki- ja nauhasärkijöihin. Esimerkiksi Tape-särkijää voi käyttää myös kompressorina, joskin se muuttaa äänensävyä myös muuten. Cut-lohkosta voit säätää kolmialueista ekvalisaattoria ja Body-osiosta saat särösoundiin erikoisia resonansseja.

Muut efektit

Tällä sivulla esitellään Reasonin “ensimmäisen polven” efektilaitteita. Nämä laitteet ovat olleet Reasonin valikoimassa alusta asti. Osa niistä on hyvinkin käyttökelpoisia, mutta reverbinä suosittelen käyttämään uudempaa RV7000-laitetta ja kompressorina MClass Compressor-laitetta niiden paremman äänenlaadun vuoksi.

Muista aina: Dry / Wet -säätimellä voit säätää efektin määrää, jos kytket sen suoraan soittimeen. Aux-efektinä käytettäessä efektin pitää olla täysin Wet-puolelle käännetty, ettei kuiva ääni tuplaannu!

RV-7 Digital Reverb

rv7

RV-7 on yksinkertainen tilakaiku. Siinä on kymmenen erilaista kaikutyyppiä, joita voi vaihdella nuolinäppäimistä.

DDL-1 Digital Delay Line

ddl1

Simppeli viivekaiku. Voit säätää kaiun aikaa joko millisekunneissa tai kuudestoistaosissa. Feedback tarkoittaa kaiun kestoa ja Pan-nappulasta voit siirtää kaikua puolelta toiselle.

D-11 Foldback Distortion

d11

Erikoinen särkijä! Foldback-nappulasta vaikutat särön tyyppiin ja Amountista määrään.

ECF-42 Envelope Controlled Filter

ecf42

Suodin, joka toimii samaan tapaan kuin Subtractorin suodin. Valittavissa kaistanpäästösuodin sekä kaksi erilaista alipäästösuodinta.

CF-101 Chorus/Flanger ja PH-90 Phaser

cf101 ph90

CF-101 ja PH-90 ovat modulaatioefektejä, joilla voit saada vaikkapa syntetisaattorin tai samplerin sähköpianon soundiin uudenlaista eloa. Näillä efekteillä saatat myös laajentaa soittimen stereokuvaa.

UN-16 Unison

un16

Unisonilla voit laajentaa soundia. Se tekee samasta äänestä useampia, hieman viritettyjä äänikertoja, jotka yhdessä soidessaan moninkertaistavat äänen. Kokeile!

COMP-01 Compressor/Limiter

comp01

Yksinkertainen kompressori. Katso kompressorin säätimet MClass-efektit -osiosta!

PEQ-2 Two Band Parametric EQ

peq2

Hyvin yksinkertainen kahden taajuuden ekvalisaattori. MClass-efektien ekvalisaattori on monipuolisempi, mutta tällä voit myös tehdä pieniä taajuuskorjauksia.

Reititystyökalut

Reasonin reititystyökalut auttavat eri laitteiden yhteistoimintaa.

Spider Audio Merger & Splitter

spideraudio

Spider Audio Merger & Splitter on työkalu, jolla voit yhdistää eri laitteita samaan ulostuloon, tai vaikkapa jakaa stereosignaalin eri kanavia eri ulostuloihin. Koska Reasonin Mixeriin ei voi luoda ryhmäkanavia, olen itse käyttänyt tätä vastaavaan tarkoitukseen.

Lataa Spider Audio Merger & Splitter-esimerkki

Tässä esimerkissä olen tehnyt baltimore-henkisen rumpuluupin, jossa soivat Dr. REX sekä Redrum. Saadakseni eri laitteet sulautumaan paremmin soundiltaan yhteen, olen ajanut ne samaan kompressoriin Spider Audio Merger & Splitterin avulla. Paina tabulaattori-näppäintä, niin saat näkyville Reasonin takapaneelin kytkennät.

emspider

Takapaneelista näet, miten Dr. REX ja Redrum on kytketty Spiderin sisäänmenoihin. Niiden oikealta puolelta, laitteen keskeltä löytyy ulostulo, josta piuhat on yhdistetty MClass Compressorin sisääntuloon. Ulostulo on kytketty Mixerin ensimmäiseen kanavaan. Näin toimii Spider Audio Merger & Splitter.

Spider CV Merger & Splitter

Tulossa...

Muut laitteet

Matrix Pattern Sequence

matrix

Matrix on yksin kertainen pattern-tyyppinen sekvensseri. Sen voit kytkeä vaikkapa Subtractoriin tai muuhun syntetisaattoriin. Punaiset laakeat palkit kuvaavat nuotteja, ja pystypalkit äänenvoimakkuutta. Sekvensseri soittaa jokaisen kuudestoistaosanuotin (tai muun haluamasi arvon), ellei volyymisäädin ole jostain iskusta nollissa. Vasemmalla näet pattern-numerot. Voit siis tehdä useita erilaisa patterneja.

Lataa Matrix-esimerkki

Esimerkissä olen kytkenyt Matrixin Subtractoriin. Tämä onnistuu valitsemalla napsauttamalla haluttu soitin, ja luomalla Matrix sen jälkeen. Matrix kytkeytyy tällöin automaattisesti syntetisaattoria ohjaaviin Gate- ja CV-liitäntöihin.

Paina Run-nappia Matrixista, niin kuulet tekemäni yksinkertaisen synapatternin. Voit myös valita toisen patternin, ja tehdä itse omat kuviosi. Subtractoriin on lisäksi kytketty efektiksi DDL-1 -viivekaiku.

RP8 Arpeggiator

 

RP8 Arpeggiator tekee soittamastasi soinnusta arpeggion, eli se soittaa soinnun sävelen yksittäin erilaisissa järjestyksissä. Kytke RP8 syntetisaattorin tai samplerin perään valitsemalla ensin haluamasi soitin ja valitse sitten Create-valikosta RP8.

Sekvensseri

rpg8

Tässä osiossa tutustumme Reasonin sekvensserin toimintoihin.

Raidat ja äänitys

Reason luo automaattisesti jokaiselle uudelle soittimelle oman raidan. Raitojen järjestyksen päättää ohjelma, mutta mikäli järjestys ei miellytä, voit tarttua raidan vasemmassa laidassa olevasta värillisestä palkista ja siirtää raitaa ylös- tai alaspäin.

seq-vaihto Redrum vaihtaa paikkaa

Äänitys onnistuu helposti; napsauta haluamaasi raitaa niin että se muuttuu aktiiviseksi eli tummemmaksi. Raidan äänitysnappi muuttuu punaiseksi, ja voit aloittaa äänityksen alareunan Transport-valikon punaisesta Record-nappulasta. Mikäli et ole tyytyväinen äänitykseen, voit joko poistaa syntyneen clipin kokonaan, tai painaa sen vieressä olevaa New dub- tai New alt-nappulaa (dub=päälleäänitys, alt=vaihtoehtoinen otto). Nämä luovat raidalle uuden Note lanen eli nuottirivin, johon voit äänittää uuden oton. Aikaisemmat nuottirivistöt voi hiljentää raidan M- eli mute-nappulasta.

Uuden Note lanen luominen onnistuu myös napsauttamalla raitaa hiiren oikealla nappulalla, tai Macilla hiirellä napsauttamalla ctrl-nappi pohjassa. Itse olen huomannut useammat nuottirivit hyödyllisiksi myös stemmoja eri äänille kehitellessä.

notelane Kaksi Note lanea käytössä eri rumpuäänille

Jälkityöt ja editointi

Mikäli haluat kvantisoida eli aikakorjata äänityksesi, avaa Reasonin Tool Window ellei se ole jo avattuna (Window -> Show Tool Window tai F8 näppäimistöltä). Napsauta auki Tools-välilehti. Ylimpänä näet Quantize-osaston. Tee kvantisointiasetukset haluamasi aika-arvon mukaan, ja voit myös prosentein määrittää kuinka paljon haluat rytmiä korjattavan. Valitse sitten napsauttamalla haluamasi clip, ja napsauta Quantize-lohkon Apply-nappia.

Tool Window:ssa on myös muita näppäriä korjausmahdollisuuksia, kuten transponointi sekä nuotin voimakkuuksien (Velocity) ja pituuksien korjaukset.

toolwindow Tool Window:n Tools-osio - työkaluja sekvensserille

Mikäli työskentelet luuppityylisesti, eli teet erilaisia lyhyehköjä, toistuvia sävel- tai rytmikuvioita, kannattaa clipin alusta ja lopusta siivota mahdolliset ylimääräiset “hännät” pois. Tämä onnistuu partaterän näköisellä Razor Toolilla.
Voit erotella eri osioita värein. Valitse haluamasi clip, ja mene Edit-valikon Clip color-kohtaan. Värit auttavat välttämään sekaannuksia esim. eri luuppien välillä.

seq-color Clipit eri väreissä

Yksittäisten nuottien editointi onnistuu, kun kaksoisnapsautat clipiä. Kursorityökalulla voit siirrellä, lyhennellä ja venyttää nuotteja tarpeen mukaan.

Sekvensseristä säädetään myös miksauksen automaatiota. Lue siitä enemmän Automaatio-jaksossa.

Miksaus

Tässä osiossa keskitymme miksaukseen liittyviin asioihin Reasonissa. Vaikka monet ammattimaisemmat musiikintekijät miksaavat Reasonilla tehdyt kappaleet muissa ohjelmissa, soveltuu Reason hyvin kotimuusikon biisintekoon alusta loppuun.

Tutustumme miksaukseen perusasioista lähtien. Omat osionsa ovat myös efektilaitteiden käytölle ja automaatiolle.

Miksauksen perusteita

Reasonissa miksauksen perustyökalu on neljäntoista stereokanavan mikseri, yksinkertaiselta nimeltään Mixer 14:2.

Miksauksessa yksinkertaisimmillaan on kyse eri instrumenttien balanssista. Eri kanavien tasoja voi säätää mikserin alalaidan liukusäätimistä. Tarkkaile myös, ettei Reasonin vasemmassa alalaidassa oleva Audio Out Clip-merkkivalo syty punaiseksi. Tällöin Master-ääni on liian kovalla ja säröytyy.

dist Ääni särkee

Myös kappaleen stereokuvaa, eli eri instrumenttien panorointia on syytä miettiä. Volyymisäätimen yläpuolella on pyöreä nappi, josta instrumenttiraitaa voi siirtää vasemman ja oikean kanavan välillä. Basso-, rumpu- ja soolokanavat tavataan pitää stereokuvassa keskellä, poislukien esimerkiksi perkussio-, tomi- ja symbaalisoundit, jotka yleisimmin panoroidaan luonnollisen kuulokuvan mukaan.

Kokeile liikutella muita kanavia eri laitojen suuntaan. Harvemmin yksittäistä soitinta kannattaa kuitenkaan panoroida aivan laitaan. Muista myös, että Master-raidan vasemman ja oikean kanavan olisi hyvä soida suurinpiirtein yhtä kovalla, ettei kuulokuvasta tule toispuolinen.

 Mixer 14:2:n kanavalohko ylhäältä alas: Aux 1-4, EQ, Mute ja Solo, panorointi, volyymi

Jos haluat kuulostella yksittäistä raitaa, panorointisäätimen yläpuolella ovat M- ja S-, eli mute- ja solo-napit. Mutella hiljennät kanavan, ja sololla voit kuunnella sitä yksinään.

Äänensävyä voi myös säätää hieman Mixerillä. Napsauta EQ-napista kaksialueinen ekvalisaattori päälle. Yläpäätä voit korostaa tai vaimentaa treble-säätimestä, ja vastaavasti bass-säätimestä alapäätä.

Efektilaitteiden käyttö

mixerchannel Mixer 14:2:ssa on neljä paikkaa Aux-efektilaitteille, joihin voit kytkeä kaikulaitteita. Efektilaitteen voit myös kytkeä suoraan instrumenttiin, mutta tietokoneen resursseja ajatellen ei kannata käyttää esimerkiksi kovin montaa reverbiä eli tilakaikua.

Aux-efektin kytkeminen onnistuu helposti, kun napsautat Mixerin aktiiviseksi. Sitten voit Create-valikosta lisätä esimerkiksi RV7000-kaikulaitteen, jolloin se kytkeytyy automaattisesti ensimmäiseen Aux-liitäntään. Saat efektin kuulumaan, kun väännät kanavan ylimmästä Aux-lohkosta ylintä Send-nappia lujemmalle.

Lataa Aux-efekti-esimerkki

Esimerkissä on Mixeriin lisätty kaksi RV7000-efektilaitetta, joista ensimmäinen on reverb eli tilakaiku, ja toinen delay eli viivekaiku. Ensimmäiseen kanavaan on kytketty Dr. REX-luuppisampleri, jossa soi rumpuluuppi. Kuuntele luuppia, ja säädä samalla kanavan Aux-lohkon ensimmäistä ja toista Send-säädintä suuremmalle. Näin kuulet, miten kaikulaitteet Aux-lähdöissä toimivat.

auxem Johan kaikuu

Muut efektilaitteet, kuten ekvalisaattorit, kompressorit, modulaatioefektit (esim. chorus, phaser) ja äänensärkijät kannattaa yhdistää suoraan instrumenttiin. Jos yhdistät ne Aux-liitäntään, soivat ne päällekkäin efektoimattoman eli “kuivan” äänen kanssa.

Napsauta instrumenttia, johon haluat lisätä efektilaitteen. Lisää sitten Create-valikosta haluamasi efektilaite (esim. CF-101 Chorus/Flanger). Efekti kytkeytyy automaattisesti instrumentin ulostulon ja Mixer 14:2:n sisääntulon väliin.

 fxchorus Chorusta kompissa

Automaatio

Ennen digitaalitekniikkaa levyjen miksaus oli mahdollisesti useammankin ihmisen käsiä vaativaa työtä. Kaikki tasojen ja efektien muutokset oli nauhoitettava ”livenä” miksausta tehdessä. Nykyään automaatio on helpottanut näitä työvaiheita; Reasonissakin lähes jokainen toiminto on automatisoitavissa, ja pienet hienosäädöt ovat helppoja toteuttaa.

Yleisimpiä käyttötapoja automaatiolle ovat muutokset instrumenttien tasoihin, esimerkiksi dub-musiikissa yleiset viivekaiun eli delayn lisäykset vain joihinkin kohtiin kappaleessa, tai vaikkapa muutokset yksittäisen instrumentin filterissä. Voit myös automatisoida panorointisäätimen, jos haluat jonkun raidan liikkuvan stereokuvassa puolelta toiselle.

Automaation käyttämisen aloittaminen onnistuu helposti. Napsauta haluamaasi säädintä, esimerkiksi Mixerin volyymi-liukusäädintä oikealla hiiren näppäimellä tai Macilla ctrl-nappi pohjassa, ja paina aukeavassa valikossa kohtaa Edit Automation.

Sekvensseriin syntyy uusi raita automaatiolle, johon voit kynätyökalulla piirtää uuden Clipin. Valinta- eli kursorityökalulla Clipiä napsauttamalla pääset editoimaan automaatiota. Kynätyökalulla voit piirtää pisteitä, ja niitä liikuttelemalla haluamasi laista automaatiolinjaa.

 automation1 Automaatiolinja laajennettuna tuplaklikkaamalla

automation2 Automaatiolinjan tarkempi näkymä sekvensserin Edit Modessa

Lataa automaatio-esimerkki

Tässä esimerkissä olen havainnollistanut automaation toimintaa tekemällä Subtractorilla bassokuvion, jossa suodatin ”aukeaa” pikku hiljaa. Kuuntele alusta, ja katso mitä tapahtuu Subtractorin Filter-lohkon Freq-säätimessä. Tarkastele myös automaation Clipiä sekvensseristä. Voit piirrellä kynätyökalulla omia pisteitä automaatiolinjaan, ja kuulostella ja katsella mitä basson soundille tapahtuu.

Katso myös