EMUTE-MUSIIKKITEKNOLOGIASIVUSTO
Emute

Linux - Demosessio

Kirjoittanut Sami Kainulainen | 16.09.2013

Tässä artikkelissa tutustutaan musiikin tekemiseen Linux-välineillä käytännön esimerkin kautta. Artikkelissa kuvataan vaiheittain pienen demoproduktion toteutus. Esimerkissä käytetään Ubuntu Studion oletustyökaluja: JACK, Ardour, Hydrogen ja QSynth-softasyntetisaattoria.

Luodaan heti alkuun silmäys tuotannossa käytettyyn laitteistoon. Sessio toteutettiin seuraavanlaisella varustuksella:
- Vanha desktop-tietokone (prosessori 1,2 GHz, 2 Gb ram, 80 Gt hdd)
- Ubuntu Studio 13.04 (päivitetty versiosta 12.04.1 LTS)
- Äänikortti M-Audio Fast Track Pro, usb-liitännällä
- Kuulokkeet AKG K240 Studio
- MIDI-koskettimisto M-Audio Keystation 49e
- Mikrofoni Shure SM57 ynnä johto ja teline
- Soittimia: basso, kitara, tamburiini, shaker yms.

Artikkelissa käydään tuotanto läpi päiväkirjamaisesti, mitään kaunistelematta.

Session aloitus

Kuten audiotyöskentely Linux-maailmassa lähes aina, sessio alkaa käynnistämällä JACK-palvelin. Tämä tapahtuu helpoimmin käyttäen QJackCtl-ohjelmaa (Käynnistys-valikko -> Audio production -> QJackCtl). JACK kiukuttelee heti kättelyssä johtuen ilmeisesti siitä, että edellisessä sessiossa käytettiin tietokoneen integroitua äänikorttia ulkoisen FastTrackin sijasta.

JACK-asetuksiin päästään QJackCtl:n Setup-painikkeella. Seuraavat säädöt olivat tarpeen:
- driver-kohdasta valittiin ajuriksi ALSA
- interface-kohdasta valittiin käytettäväksi laitteeksi hw:1 (FastTrack)
- bufferin kooksi asetettiin 128 frames/period, sample rate 48 k, 2 periods/buffer
- muista asetuksina valittuna Realtime ja Soft mode, joka lisää hieman JACKin sietokykyä pienille häiriöille.

Näillä asetuksilla JACK käynnistyi sujuvasti. Huomaathan, että asetukset vaihtelevat jonkin verran käyttämäsi kokoonpanon mukaan!

Seuraavaksi käynnistetään audiosekvensseri Ardour ja rumpukone Hydrogen. Suunnitelma on seuraava: Hydrogenissa työstetään metronomiluonteinen rumpukomppi ja pari filliä kappaleen rakenteen merkitsemiseksi. Hydrogenin ulostulo reititetään stereoraitana Ardouriin, jossa äänitetään audioraidat (mm. basso, pari raitaa kitaroita, laulut ja perkussioita). Lopuksi äänitetään hieman kosketinmattoja yms. käyttäen ulkoista MIDI-koskettimistoa ja softasyntetisaattoria.

Luon Ardour-session omaan kotikansiooni (Home). Tämän jälkeen käynnistetään Hydrogen. Hydrogenilla rakensin muutaman peruspatternin, joiden on tarkoitus toimia metronomiluontoisena rytmitukena audioraitojen äänitykseen. Lopullisen rumpuraidan koostan myöhemmin. Käynnistäessäni playbackin huomasin, että audio on melko pahasti säröytynyt. Tämä johtui koneen suorituskykyyn nähden liian pienestä audiobufferista. Mitä lyhyempi bufferi, sitä enemmän koneelta vaaditaan suoritustehoa. EDIT: SELITÄ LATENSSI! Säädin bufferin kokoa Ardourin JACK-valikosta ensin 512 ms:iin ja sitten 1024 ms:iin. Tämä aiheutti jo melkoisen latenssin (10,7 ms), mutta ainakin playback toimii tällä moittettomasti.

Hydrogenin soundipankista (instrument rack) valikoin oletuksena latautuneen GM Kitin sijasta setin nimeltä Yamaha VintageKit. Rumpusetin lataaminen tapahtuu Hydrogenissa valitsemalla Instrument rack, klikkaamalla halutun setin kohdalla hiiren oikeaa painiketta ja valitsemalla Load. Kannattaa huomata, että settien instrumenttijärjestys ei ole vakio, näin ollen valmiit patternit saattavat vaatia pientä hienosäätöä setin vaihdon jälkeen. Ikäviltä yllätyksiltä voi tietysti välttyä kokoamalla itse standardijärjestystä noudattavia settejä omaan käyttöön.

JACKin Connect-välilehdeltä yhdistän Hydrogenin ulostulon Ardouriin. Jotta Hydrogen saadaan tottelemaan Ardourin transport-kontrolleja, täytyy Ardourista vielä valita aktiiviseksi sync sourceksi JACK. Nyt kaikki on valmista äänityksen aloittamiseen.

Ensimmäisenä olkoon vuorossa bassoraita. Kytken basson suoraan FastTrackin sisäänmenoon numero 1. Samalla päätän hyödyntää software-viritysmittaria. FMIT on hyvä ja toimiva ohjelma tähän tarkoitukseen.

FMIT ei näy olevan asennettuna, joten täytyy vierailla Ubuntun sovellusvalikoima-sovelluksessa (Käynnistä-valikossa). Asennus saadaan nopsasti käyntiin naputtelemalla Sovellusvalikoima-ohjelman hakukenttään “FMIT” ja tämän jälkeen valitsemalla ko. sovelluksen kohdalta “Asenna”. Ennen asennuksen käynnistämistä täytyy vielä syöttää ylläpidon salasana. Asennus kestää muutamia minuutteja, minkä aikana ehdin verrytellä sormiani ja työstää rumpuraitaa hieman eteenpäin. Asennuksen jälkeen FMIT löytyy Käynnistä-valikosta kohdasta Audio production. Viritystä varten täytyy vielä FMIT kytkeä JACKin kautta kuuntelemaan oikeaa sisäänmenoa. Tämä tapahtuu QJackCtl:n Connect-välilehdeltä. Teen kytkennän System/Capture 1-> FMIT. Virityksen lopuksi suljen FMIT-ohjelman syömästä resursseja taustalta.

Kun basso on vireessä, voi ensimmäisen raidan taltiointi alkaa. Valitsen Ardourista bassoraidan, tarkistan että input on määritetty capture 1:een ja raita asetettu äänitysvalmiuteen (record arm). Samoilla löylyillä taltioidaan pari raitaa kitaroita käyttäen FastTrackin toiseen sisäänmenoon kytkettyä SM57-mikkiä. Kun basso ja kitarat on äänitetty, muokkaan Hydrogenissa rumpuraidan lopulliseen kuosiin kasaamalla rakenteen kohdalleen ja lisäämällä pari filliä sinne tänne. Lopuksi äänitän Hydrogenin audioksi stereoraidalle Ardouriin. Hydrogenin ja muiden sovellusten välinen reititys näkyy oheisesta kuvasta.

Kun rumpuraitakin on turvallisesti tallessa audioraitana, on aika tehdä pieni hienosäätö raitojen balansseihin ja panorointeihin. Efektointi ja eq:t saavat jäädä myöhemmäksi. Tässä vaiheessa suljen Hydrogenin taustalta, koska sitä ei tarvita enää.

Kun pikaisen välimiksauksen tulos miellyttää korvaa, on aika siirtyä laulujen taltiointiin. Laulut tallennetaan samalla SM57-mikillä kuin kitaratkin.
Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että sekä Hydrogenissa että Ardourissa on viisasta tallentaa sessio esimerkiksi jokaisen uuden raidan äänittämisen jälkeen. Isompien työvaiheiden välissä kannattaa tallentaa sessio uudelle nimelle (Save as). Tällöin voidaan tarvittaessa palata aiempaan työstövaiheeseen, mikäli ongelmia ilmenee. Tässä kohdassa sessiota on myös kahvitauon paikka. Tauon jälkeen ohjelmassa ovat mm. kosketinraitojen äänitys sekä editointi ja miksaus.

Sessio, osa 2

Tauon jälkeen on hyvä palata session ääreen. Vuorossa on vielä muutaman kosketinraidan taltiointi lisämausteeksi. Käytän tähän tarkoitukseen QSynth-softasyntetisaattoria ja usb-liitäntäistä koskettimistoa. QSynthin käynnistyttyä täytyi tehdä kytkentä JACKin kautta koskettimistolta (Keystation 49e) QSynthiin. Tämä tapahtui Connect-ikkunan ALSA-välilehdellä: Keystation -> Qsynth.

Soundin valinta tapahtui klikkaamalla QSynthissä Channels-painiketta ja edelleen Channels-ikkunassa tuplaklikkaamalla halutun kanavan (tässä tapauksessa 1) kohdalla. Tähän kappaleeseen valitsin Drawbar Organ -soundin. Tässä sessiossa käytössäni on mainio FluidR3-soundfont, joka olisi tarjonnut muitakin käyttökelpoisia soundeja yllin kyllin.

Keyboard-osuuksien valmistuttua tein pikaisen peruseditin raidoille, lähinnä typistin raitojen aluista ja lopuista ylimääräiset tyhjät pois turhan metelin minimoimiseksi. Miksaus meni melko pelkistetysti, lähinnä seuraavia plugareita käyttäen:
Laulu: Invada high pass filter, Invada Compressor
Urku: Calf Rotary Speaker
Kitarat: Multiband eq

Kaiulle tein oman stereobussin, johon laitoin TAP Equalizerin ja varsinaiseksi kaiuksi C*Versatile Plate 2x2. Tälle kaiulle syötin lähinnä laulua sekä pienen ripauksen kitararaitoja niiden istuttamiseksi paremmin miksaukseen.
Lopuksi laitoin master-raidalle pikamasterointia varten Calf Compressorin tasaamaan äkillisimpiä piikkejä lievällä suhteella (1.4:1) ja keskipitkällä (noin 50 ms) attack-ajalla sekä Calf Limiterin. Limitterin asettelin niin, että se tarttui maksimissaan noin puolitoista desibeliä voimakkaimpien huippujen kohdalla. Näillä keinoin sain nostettua jonkin verran koko raidan äänenvoimakkuutta ja  tukevoitettua kokonaissoundia viimeistellyn kuuloiseksi.

Tämän jälkeen tein raidasta alasmiksauksen (engl. bounce) stereo-waviksi (File -> Export). Koneen iästä johtuen stereoraidan renderöintiin kesti melkoinen tovi. Lopputuloksena oli kuitenkin jakelukelpoinen stereotiedosto vaikka kaverille lähetettäväksi.

Katso myös

Linux - johdanto
Linux - jakelut
Linux - hankkiminen ja asennus
Linux - musiikkiohjelmat
Linux - JACK-asetukset ja QJackCtl
Linux - apua ongelmatilanteessa